HANDLEMULIGHEDER
GENTLE TEACHING
Ved at gøre brug af Gentle Teaching som filosofi opstår der muligheder for Preben og ved brug af GT som redskab skal personalegruppen gøre brug af noget besluttet, arbejde ensrettet om den pædagogiske opgave med Preben for at have fælles udgangspunkt. Gentle Teaching åbner for udvikling i det pædagogiske arbejde med Preben og begrænser hverken personalet i at tilgå opgaven eller for Preben at kunne modtage guidning.
- Preben kan få opbygget tætte relationer til personalet samt medbeboere.
- Der kan blive skabt en tryghed i hverdagen.
- Skabe et rum med struktur og rammer.
- Der opstår tydelighed i kontakten med Preben.
- Ensartet støtte og motivation i det pædagogiske arbejde med Preben.
- Muligt for Preben at kunne knytte bånd med sine bofæller og få skabt en god kontakt.
- Preben får mulighed for udvikling og danner nye erfaringer.
- Afstemme krav og forventninger til Preben ud fra den psykiske samt fysiske tilstand.
- Mulighed for, at Preben selv kan sige til og fra, i samspillet med sine bofæller.
Ved at gøre brug af Gentle Teaching som filosofi opstår der muligheder for Preben og ved brug af GT som redskab skal personalegruppen gøre brug af noget besluttet, arbejde ensrettet om den pædagogiske opgave med Preben for at have fælles udgangspunkt. Gentle Teaching åbner for udvikling i det pædagogiske arbejde med Preben og begrænser hverken personalet i at tilgå opgaven eller for Preben at kunne modtage guidning.
- Preben kan få opbygget tætte relationer til personalet samt medbeboere.
- Der kan blive skabt en tryghed i hverdagen.
- Skabe et rum med struktur og rammer.
- Der opstår tydelighed i kontakten med Preben.
- Ensartet støtte og motivation i det pædagogiske arbejde med Preben.
- Muligt for Preben at kunne knytte bånd med sine bofæller og få skabt en god kontakt.
- Preben får mulighed for udvikling og danner nye erfaringer.
- Afstemme krav og forventninger til Preben ud fra den psykiske samt fysiske tilstand.
- Mulighed for, at Preben selv kan sige til og fra, i samspillet med sine bofæller.
Det er nogle interessante pointer I finder frem til i fht hvordan vi kan støtte Preben i dilemmaet. Jeg ville gerne høre meget mere om Gentle Teaching og hvordan livskvaliteten kunne øges af denne vej. flot arbejde
SvarSletSuper opgave..
SvarSletGanske kort tænker jeg igen: Samarbejdet mellem kollegaer - og enighed og ens tilgang til opgaven - er essentielt for at skabe udvikling og forandring.
Kan vi få et foredrag i GT? - er ikke helt sikker på at jeg forstår filosofien til fulde. :) (Peter)
Super Dillema og fed opgave!
SvarSletJeg syntes det var ekstra interesant for mig at læse denne opgave, da jeg gætter på at jeg har arbejdet med Preben i min praktik. Jeg syntes jeres reflektion over en tilgang, der er baseret på en fælles pædagogisk praksis, er spot on! Det er ofte der jeg personligt har oplevet benspændene i forbindelse med evaluering af indsatsen og justeringer af samme! I denne sag tænker jeg der er et ekstra lag ind over, der bygger på en utryghed overfor Preben specielt i fællesrummene. Så længe den utryghed er tilstede vil det efter min overbevisning modarbejde den valgte indsats. Så udover at gøre Preben tryg vil en tryghed hos personalet også have behov for et stort fokus. Dette skriver i også og jeg syntes det er en rigtig god opgave og jeg bliver totalt fanget af dillemaet.
Fedt dilemma :)
SvarSletSynes GT er en fed måde at gribe Prebens udfordringer an på. Preben har brug for al den støtte og guidning han kan få i hverdagen, for at kunne agere hensigtsmæssigt sammen med de andre borgere. Det er jo så altid en vurderingssag, hvornår Preben har overskuddet til at være sammen med andre borgere. GT er en rigtig fin måde at give ham dette på, da man får god mulighed for at komme tæt ind på ham. Det er nu engang lettere at arbejde med mennesker, man har en god relation til :) I må undskylde det forsinket svar, jeg havde fuldstændigt svedt det ud.
Mvh
Anne Mette, Lone, Thomas