ETISKE REFLEKSIONER
I vores etiske overvejelser har vi gjort os tanker om, hvordan vi kan øge Prebens livskvalitet. Dette med udgangspunkt i Low Arousal. Overordnet set kan man højne værdighed og livsglæde i borgerens liv men også skabe en fælles arbejdsgang og forståelse for personalegruppen at arbejde udfra.
Ved at implementere Low Arousal i det pædagogiske arbejde kan man forbyggende og håndterende skabe et pædagogisk miljø ved at:
Ved at implementere Low Arousal kommer der et styrket fokus på hvad der går godt. Stemning og rammer byder ind til gavnlig dialog personale imellem.
Vi er blevet bevidste om at det er etisk korrekt i det pædagogiske arbejde. at have en ensartet metode for at kunne realisere den bedste livskvalitet i en borgeres liv.. Egentlig kan man tale om "Når gode mennesker handler ondt" (Dorte Birkmose) hvis en personalegruppe førhen brugte 117 forskellige metoder i arbejdet med den samme borger - For hvor etisk korrekt har dette været? Men vidste man bedre førhen? Har det været hensigten at handle ondt?
En ensartet metode samt dialogen og prøvehandlingerne hertil, skaber en tryg personalegruppe. Mod på samarbejde og nysgerrighed i en personalegruppe oplyser den enkelte om relevant viden. Det er vigtigt at dele og inspirere personale hinanden imellem. Udvise rummelighed og anerkendelse for kollegaers arbejde samt at være opmærksom på at alle rummer forskellige menneskelige egenskaber til brug i relationens arbejde.
Ved at implementere Low Arousal i det pædagogiske arbejde kan man forbyggende og håndterende skabe et pædagogisk miljø ved at:
- Undgå for megen øjenkontakt i kravsituationer, herved kan vi mindske affektsmitte
- Der skabes afstand, herved overskrider vi ikke Prebens grænse, meget vigtigt undgår vi at optrappe en mulig konflikt.
- Rolig og afslappet, vi kan i en svær situation smitte Preben, med vores ro.
Ved at implementere Low Arousal kommer der et styrket fokus på hvad der går godt. Stemning og rammer byder ind til gavnlig dialog personale imellem.
- Hvad fungere for personalegruppen i arbejdet med Preben?
- Hvad har vi succes med?
- Hvad skal og kan vi gøre mere af?
- Hvilke positive oplevelser udtrykker Preben verbalt og hvilke udtrykkes non-verbalt?
- Hvilke parametre aflæse vi på i forhold til Preben?
Vi er blevet bevidste om at det er etisk korrekt i det pædagogiske arbejde. at have en ensartet metode for at kunne realisere den bedste livskvalitet i en borgeres liv.. Egentlig kan man tale om "Når gode mennesker handler ondt" (Dorte Birkmose) hvis en personalegruppe førhen brugte 117 forskellige metoder i arbejdet med den samme borger - For hvor etisk korrekt har dette været? Men vidste man bedre førhen? Har det været hensigten at handle ondt?
En ensartet metode samt dialogen og prøvehandlingerne hertil, skaber en tryg personalegruppe. Mod på samarbejde og nysgerrighed i en personalegruppe oplyser den enkelte om relevant viden. Det er vigtigt at dele og inspirere personale hinanden imellem. Udvise rummelighed og anerkendelse for kollegaers arbejde samt at være opmærksom på at alle rummer forskellige menneskelige egenskaber til brug i relationens arbejde.
meget fint oplæg med de overordnede tanker om Low Arousal med gode reflektioner og spørgsmål. Jeg vil gerne have endnu flere henvisninger og gerne endnu flere begrundelser. hvorfor mener I foreksempel "Egentlig kan man tale om "Når gode mennesker handler ondt" (Dorte Birkmose) hvis en personalegruppe førhen brugte 117 forskellige metoder i arbejdet med den samme borger -" Hvad er det Dorte Birkmose siger der får jer til at konkludere dette?
SvarSlet