BEGREB - DANNELSE - REFLEKTION - FAGBEGREBER - TEORI

DANNELSE
- Kan Preben kognitivt tillære yderligere sociale færdigheder?
- Hvorvidt  kan man opfatte et voksent menneske med en udviklingsalder på under to år som et dannet individ?
- Kan man udvikle yderligere dannelse som et menneske på 21 år - Men med en udviklingsalder på under to år?

REFLEKTION
- Findes der nogen entydig løsning for at inkludere Preben i det eksisterende fællesskab?
- For hvis skyld er det at Preben skal inkluderes i større omfang end hidtil?
- Hvis behov skal vægtes afdækket?

FAGBEGREBER
- Didaktik (Hvilke didaktiske redskaber anvendes bedst?)
- Menneskesyn (Hvordan anskuer samt påvirkes Preben af resterende medboere?)
- Læringssyn (Hvordan gør man fremtidigt brug af den erhvervet erfaring Preben har?)

TEORI
- Nærmeste Udviklingszone (NUZ) - Lev Vygotsky
- Gentle Teaching (GT) - John Mcgee
- Fælles Tredje (Kommunikationstrekanten) - Michael Husen
- Mestring (OAS - Oplevelsen Af Sammenhæng) - Aaron Antonovsky 
- Marte Meo  (MM) - Marie Aarts

Kommentarer

  1. Det ser rigtig fint ud med de reflekterende spørgsmål, I stiller op. Særligt er dannelsesbegrebet interessant. Det kunne her være interessant at få foldet ud, hvilket dannelsesbegreb I arbejder med. Det at kunne skifte perspektiv er godt for at undersøge dilemmaerne, det viser også jeres metarefleksive niveau på de forskellige positioner. I kunne her fx bruge fx.Karsten Petersens dilemmaopsporing til at få styr på de modsatrettede værdier i dilemmaet. Godt teorivalg - husk gerne noter også herinde :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DET FÆLLES TREDJE - MICHAEL HUSEN

NÆRMESTE UDVIKLINGS ZONE (NUZ) - LEV VYGOTSKY