BEGREB - DANNELSE - REFLEKTION - FAGBEGREBER - TEORI
DANNELSE
- Kan Preben kognitivt tillære yderligere sociale færdigheder?
- Hvorvidt kan man opfatte et voksent menneske med en udviklingsalder på under to år som et dannet individ?
- Kan man udvikle yderligere dannelse som et menneske på 21 år - Men med en udviklingsalder på under to år?
REFLEKTION
- Findes der nogen entydig løsning for at inkludere Preben i det eksisterende fællesskab?
- For hvis skyld er det at Preben skal inkluderes i større omfang end hidtil?
- Hvis behov skal vægtes afdækket?
FAGBEGREBER
- Didaktik (Hvilke didaktiske redskaber anvendes bedst?)
- Menneskesyn (Hvordan anskuer samt påvirkes Preben af resterende medboere?)
- Læringssyn (Hvordan gør man fremtidigt brug af den erhvervet erfaring Preben har?)
TEORI
- Nærmeste Udviklingszone (NUZ) - Lev Vygotsky
- Gentle Teaching (GT) - John Mcgee
- Fælles Tredje (Kommunikationstrekanten) - Michael Husen
- Mestring (OAS - Oplevelsen Af Sammenhæng) - Aaron Antonovsky
- Marte Meo (MM) - Marie Aarts
- Kan Preben kognitivt tillære yderligere sociale færdigheder?
- Hvorvidt kan man opfatte et voksent menneske med en udviklingsalder på under to år som et dannet individ?
- Kan man udvikle yderligere dannelse som et menneske på 21 år - Men med en udviklingsalder på under to år?
REFLEKTION
- Findes der nogen entydig løsning for at inkludere Preben i det eksisterende fællesskab?
- For hvis skyld er det at Preben skal inkluderes i større omfang end hidtil?
- Hvis behov skal vægtes afdækket?
FAGBEGREBER
- Didaktik (Hvilke didaktiske redskaber anvendes bedst?)
- Menneskesyn (Hvordan anskuer samt påvirkes Preben af resterende medboere?)
- Læringssyn (Hvordan gør man fremtidigt brug af den erhvervet erfaring Preben har?)
TEORI
- Nærmeste Udviklingszone (NUZ) - Lev Vygotsky
- Gentle Teaching (GT) - John Mcgee
- Fælles Tredje (Kommunikationstrekanten) - Michael Husen
- Mestring (OAS - Oplevelsen Af Sammenhæng) - Aaron Antonovsky
- Marte Meo (MM) - Marie Aarts
Det ser rigtig fint ud med de reflekterende spørgsmål, I stiller op. Særligt er dannelsesbegrebet interessant. Det kunne her være interessant at få foldet ud, hvilket dannelsesbegreb I arbejder med. Det at kunne skifte perspektiv er godt for at undersøge dilemmaerne, det viser også jeres metarefleksive niveau på de forskellige positioner. I kunne her fx bruge fx.Karsten Petersens dilemmaopsporing til at få styr på de modsatrettede værdier i dilemmaet. Godt teorivalg - husk gerne noter også herinde :-)
SvarSlet